maanantai 26. syyskuuta 2011

Oopperaa ja sushia

Moi Pietarista!

Vietin tosi kivan viikonlopun, sillä mun kaveri Margarita tuli Suomesta kylään Pietariin. Margarita on kotoisin Moskovan lähettyviltä Vladimirista. Tutustuttiin, kun opiskeltiin pari vuotta yhdessä Tampereella, ja vasta nyt oltiin ekaa kertaa samaan aikaan Venäjällä.

Myös Margaritan äiti Vladimirista tuli Pietariin, ja hengailtiin yhdessä perjantaina ja lauantaina. Perjantai-illalla käytiin Mihailkovskin teatterissa katsomassa ooppera Bohema, eli boheemi, joka oli traaginen rakkaustarina. En ollut aikaisemmin käynyt oopperassa, koska olin ehkä vähän ennakkoluuloinen. Loppujen lopuksi olin myönteisesti yllättynyt. Tarinasta en tajunnut juuri mitään, mutta laulu ja orkesterin soitto olivat hienoja. 


Margaritan äiti ja Margarita illallisella ennen oopperaa. 
Otettiin halvimmat paikat, 380 ruplaa eli noin 9 euroa. Oltiin siis
todella korkealla. 

Korkeanpaikankammoinen
Karoliina korkealla.
Näkymä meidän paikoilta lavalle. Piti kurkkia, että näki mitään.

Näytöksen loppu, näyttelijät kumartelivat. 

Lauantaina Margarita kävi kampaajalla leikkauttamassa hiuksensa, ja mä olin kahvittelemassa hänen äitinsä kanssa. Oli kiva jutella kaikenlaista venäjäksi. Maggien äiti on tosi kiva ja juttua riitti. Kahvittelun ja kampaajan jälkeen mentiin käymään Pietarin Suomi-talolla, jossa oli jotain häppeninkiä Eurooppa-päivän takia. Lisäksi poikettiin jossain messuilla, joissa esiteltiin eri Euroopan maita. Hyvin kulturellia toimintaa. :)


Suomi-talon pihassa oli sateenvarjonäyttely. Noista varjoista
kuului kaikenlaisia lauseita suomeksi.

Messuilla. Margarita. 
Lauantaina alkuillasta saateltiin Maggien äiti paluujunalle kohti Vladimiria. Sitten mentiin kylään Maggien kaverin Veran luo. Vera asuu vähän kauempana keskustasta. Oon viime viikot liikkunut lähinnä keskustassa, ja olin jo unohtanut, millaisia ovat Venäjän nukkumalähiöt. Vieri vieressä on toinen toistaan isompia elementtikerrostaloja. Vera asuu omistusasunnossa uudessa kerrostalossa, joka sijaitsee aidatulla alueella ja porttia valvoo vartija. Kuka tahansa ei siis pääse alueelle. Alue on toki turvallinen, mutta silti hieman hassua, että koti on aitojen keskellä.


Vera asuu tässä talossa. 

Posing.


Vera ja kakku. Venäjällä melkein joka
kaupassa myydään kakkuja, eikä ne
edes ole kovin kalliita. 


Paluumatkalla metrossa. 
Sunnuntaina nukuttiin pitkään. Kun lähdettiin vihdoin kaupungille, huomattiin, että mun naapurissa tapahtuu jotakin. Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli Kazanin katedraalin 200-vuotisjuhla.


Sotilaat marssivat Nevskillä. 

Marsmars.
Helikopteri lensi Kazanin kirkon eteen, ja kopterista'pudotettiin
maahan hulluna kukkia. Aika venäläistä.

Sitten naiset alkoivat kerätä kukkia ja antoivat niitä yleisölle.

Sunnuntaihin mahtui myös sushia. Maistoin muuten yhden Margaritan kalasusheista. En voi sanoa, että oisin nauttinut siitä suupalasta. Mutta tulipa kokeiltua. :D


Maggie.

Sushia!

Mun vegesushiannos. Avokadorullia, kurkkurullia, sit jotain
hässäköitä, joissa oli tofua, sieniä ja meriruohoa. 

Talvipalatsin edessä.

Tänään mulla oli vapaapäivä, ja kävin parin kaverin kanssa venäläisessä banjassa, eli saunassa. Tuli kyllä todella tarpeeseen löylyttely ja banjomisen jälkeen olo on ihanan freessi. :) 

Palataan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti