sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Täällä ollaan taas

Tervehdys Pietarista!

Olin jo tavallaan vähän päättänyt, että en bloggaile Pietarista. Pyörsin kuitenkin päätökseni ja tässä sitä taas ollaan. :D Postauksia ilmestyy silloin tällöin, silloin kun saan aikaiseksi tai on jotain kerrottavaa. Ja tietysti lupaa postata myös ruokakuvia. ;)

Saavuin Pietariin perjantai-illalla Allegrolla. Samassa vaunussa mun kanssa oli joukkueellinen vajaa parikymppisiä jalkapalloilijoita. Kyseessä oli pietarilaisen Zenitin eli Зенит:in joukkue. Pojat olivat onneksi aika väsyneitä, sillä alkumatkan remuamisen jälkeen suurin osan heistä nukahti. Siinä vaiheessa kun jalkapalloilijat simahtivat, suomalainen turistiseurue oli juonut jo sen verran, että volyymi nousi taas. Mutta loppujen lopuksi reilun 3,5 tunnin matka Helsingistä sujui kivasti. Juna-asemalta otin taksin ja pääsin kätevästi kämpille. Helppoa kuin mikä.

Kämppä on Nevski Prospektin ja Kanal Griboedovan risteyksessä, ja tämän enempää keskustassa asunto ei voisi olla. Nevski on siis Pietarin keskustan halkova pääkatu, ja sillä on mittaa reilut neljä kilometriä. Mä asun enemmän kadun läntisessä päässä. Kun astun sisäpihan portista ulos, näen Kazanin katedraalin. Ja kun kävelen ehkä 30 metriä (huom. Karoliinan arvio, matka voi siis olla mitä vain 10-100 metrin väliltä), niin olen Nevskillä. Ihan vieressä on muun muassa Pietarin suurin kirjakauppa, metro ja iso kosmetiikkakauppa.

Yliopistolle asunnolta on noin 2,2 kilometrin kävelymatka. Sekin on ihan tervetullutta. Joudunpa pakosti vähän harrastamaan liikuntaa. :D

Tässäpä kuvia asunnosta.

Mulla on pitkulahuone, eli vähän hankala sisustaa.
 Tässä näkymä käytävästä.

Ja sit vähän lähempää. Sänky on tosi mukava.
Ja nojatuoli on superiso. Ostin siihen pari
sohvatyynyä Ikeasta.
Jee huomatkaa tuo leveä ikkunalauta. Sellaisesta oon aina haaveillut.
Toisin kuin kuvaushetkellä, nyt sillä on kukka,
jonka myöskin ostin Ikeasta. 

Huone on mun mielestä tosi kiva ja aika keltainen. Tapetit on jotain kullankeltaista, kangasmaista materiaalia. Verhotkin on keltaiset. Parasta huoneessa on se, että on oma rauha. Kävin tänään vähän shoppailemassa Ikeassa, ostin petivaatteet ja jotain pientä tarpeellista.


Näköala sisäpihalle. Asunnossa on rauhallista, vaikka ollaan
ihan ydinkeskustassa.

Tässä asunnossa on siis keittiö, kaksi pikkuhuonetta, iso huone, kylppäri ja vessa. Isossa huoneessa asuu pietarilainen Polina poikaverinsa kanssa ja toiseen pikkuhuoneeseen tulee ensi viikolla ukrainalainen tyttö. Polina oli mua perjantaina asunnolla vastassa ja opasti kaiken, mitä pitää tietää. Hän on tosi mukava, ja saanpa treenata venäjän puhumista kämpillä.

Mun pikkuhuoneen vuokra on 11 000 ruplaa eli suunnilleen 300 euroa. Sijainnin huomioiden vuokra on järjettömän edullinen. Talo on tosi vanha, mutta asunto on hyvässä kunnossa. Vessa ja suihku on siistit, ja täällä on pesukone, eli ei enää nyrkkipyykkiä. Pesukone on asia, jota osaan arvostaa. :)

Tietty kaikenlaisia pikkuvikoja on. Esimerkiksi porraskäytävässä ei ole valoa, eli pimeällä on hankalaa saada esim avain osumaan lukkoon ja hankalaa on myös suunnistaa pimeissä portaissa. Mutta pikkuviat kuuluu Venäjään.


Keittiö on siisti ja siellä on kaikki mukavuudet, kuten jääkaappi ja mikro.
Hella on kaasuhella. Sitäkin oon jo käyttänyt menestyksekkäästi.

Keittiö toisesta suunnasta. :)

Tältä talo näyttää ulkoa. Meidän asunto on 3. kerroksessa.
Mun ikkuna on neljäs ikkuna oikealta, eli ton ison ikkunan vieressä.
Hissiä talossa ei ole, mutta tuleepahan vähän kuntoiltua.

Tän kuvan otin kadulta sisäpihalle päin. 


Ja kun astun portista kadulle niin näkymä on tämä eli
Kazanin katedraali. :)


Viikonlopun otin aika rennosti. En vielä tunne täältä ihmisiä, joten oon hengaillut pari päivää yksin. Mulla ei ole mitään turistivimmaa, koska olen kuitenkin jo kahdesti aiemmin ollut Pietarissa turistina. Oon siis lähinnä kävellyt ja aistinut uutta kotikaupunkiani. Enkä oo ees ottanut valokuvia juuri ollenkaan.

Tänään kävin kaupungin laitamilla Ikeassa ja Mega-kauppakeskuksessa. Oon heti alkanut viettämään perusarkea. :)

Venäjälle tulo ylipäätänsä ei tunnu mitenkään eksoottiselta, vaan pikemminkin kotoisalta. Ainoa asia, mikä on vähän yllättänyt, on ihmispaljous. Parina viime päivänä on tuntunut, että niin kaduilla kuin metrossa on hirveästi porukkaa. Moskovassa asuneena olin kuvitellut, että täällä olisi hivenen rauhallisempaa. Saa nähdä, millaista meno on arkisin. Ja ehkä kontrasti Suomeen on vaan niin valtava, että kestää hetken tottua ihmispaljouteen.

Huomenna elikäs maanantaina alkaa sit opiskelu perehdytyksellä ja venäjän tasokokeella. Tiistaina on jo luentoja. Mulla on kolme kurssia ja sitten venäjän kieltä. Luvassa on ilmeisesti kohtuullisen intensiivistä opiskelua.

Palataan! :)

4 kommenttia:

  1. Ihanaa lukea sinun Venäjän kuulumisia ja etenkin nähdä myös valokuvia sielä sinun tämänhetkisiltä kotikulmiltasi :) Aika hassua, itse aloitan huomenna venäjän kielen alkeiskurssin täällä Porissa, odotan sitä jo innolla, pienestä asti kiinnostanu se kieli! Toivottavasti jaksat aina välillä kirjotella sun kuulumisia, ainakin luen mielelläni mitä siellä puuhailet!

    P.S. Kotisi näyttää suloiselta ja tuosta ikkunalaudasta oon iha pikkuse kade ;)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Niina kommentista ja tsemppiä venäjän opintoihin! :) Oon asunut Venäjällä vain asuntoloissa ja nyt oon ihan fiiliksissä, että kotiin tullessa ei tarvi esitellä kulkulupaa ja kohdata vartijoita.

    Lisäsin tuohon sivupalkkiin linkin mun Moskovan blogiin, jos kiinnostaa. :)

    VastaaPoista
  3. Joo varmasti paljon mielekkäämpää pystyä asumaan ilman mitään erillisiä vartijoita tai kulkulupia ovenpielessä... vapaampaa ainakin ja tuntuu ehkä "normaalimmalta" asua ilman sellaisia :)

    Ooh, kiitos, kurkkailen mielelläni tuota blogia! Ja kiitos tsemppauksesta :)

    VastaaPoista
  4. Moikka Karoliina,
    Näyttää tosi mukavalta tämä Pietarin asunto, tuossa keittiössä on varmaan kiva kokkailla. Ole kuitenkin varovainen sen kaasun kanssa;)
    Hyvää jatkoa sinulle sinne Pietariin toivotteleepi Outi

    VastaaPoista